الاثنين، 7 أبريل 2008

صــور مـن الإضــراب


وسط تعتيم إعلامي من قبل حكومتنا -لإجهاض الإضراب الذي إتفقت عليه قوى الشعب للمطالبه بمنع الفساد والغلاء- خرج يوم 6 أبريل ليعبر عن نفسه في شوارع مصر متظاهراً ضد حكومه لا تمتلك القدرة على توفير أبسط إحتياجات ذلك الشعب .أو أنه ظل في بيته معتصما أو خائفا من بطش حكومتنا به, حتى أصبحنا نخاف من بلدنا ولا نشعر فيها بالأمان الذي دائما مايذكرونا به في إعلانات "مصر بتتقدم بينا" المستفزة.
وكأننا نعيش في بلد آخر غير مصر أو أننا لسنا مصريين ؛ لذلك لا نشعر بذلك التقدم الذي نسمع عنه ولا نراه بينما يقولون هما أنه واقع نعيشه ونلمسه. وعلى النقيض فالواقع أكثر مرارة مما يتصورون .
أو أن كلمة بتتقدم لا يقصدون بها التقدم الذي نعرفه جميعاً ولكن هو تقدم نحو الفساد,نحو كل ما هو سلبى في المجتمع. فما فائدة ذلك التقدم المزعوم الذي لانستطيع أن نوفر معه رغيف العيش؟؟

قالت حكومتنا عبر وسائل الإعلام أن اليوم هو يوم طبيعي جدا ليس به شيئا ..وأن مصر بخير كعادتها!؟ عموما لن أطيل عليكم وهذه صور من الإضراب وأعتقد أنها كافيه ولا تحتاج للتعليق عليها.


هناك 6 تعليقات:

Unknown يقول...

اول ما دخلت المدونة عجبنى الوضوع ده مش لانه اول موضوع لا ... لانه اكتر موضوع جرئ فى المدونة

بجد احنا لازم نتكلم بقى
وعلى فكرى الصور بتفكرنى بصور الانتفاضة الفلسطينية
بس يا رب نسيب أثر فى العالم زى الإنتفاضة

مدونة جميلة وجريئة
GO ON
اوعى تبطل تبقى جرئ فى الصح
بالتوفيق ومرسى لزيارتك مدونتى وياريت تتكرر

ده شرف ليا وشرف ليا انى ازور مدونتك

ayar يقول...

جامد ياصالح يسلم ايدك بجد موضوع جرئ وبين المهزلة اللى احنا فيها .. ربنا يرحمنا بقى بأى طريقة ... تحياتى ليك مجهود رائع .. ربنا يحميك

ا لـعـبـد لـلــه يقول...

أنا كمان بشكرك يا رودي على زيارة مدونتي...وأنا اللي بتشرف انك بتزوريني .وفعلا لازم بعد كده مانسيبش أي حق من حقوقنا والا فاحنا نستاهل اللي بيحصل لينا .

ا لـعـبـد لـلــه يقول...

اشكرك جدا يا أيار ..وده من بعض ما عندكم طبعا أنا ممكن ماحبتش أكتب كلام كتير مافيش فايده منه لكن أنا حسيت ان الصور أبلغ كلام وأبلغ رد على الحكومه اللي بتستخف بعقولنا وتقول ان اليوم مش بس عادي لأ وان الانتاج في اليوم ده كان احسن كتير ..لا تعليق بصراحه

R.O.U.R.O.U. يقول...

bgd
2l sowar 2ly 2nta 7atetha 2alt kol 7aga we baynnt kol 7aga

kefayia manazrha

ا لـعـبـد لـلــه يقول...

R.O.U.R.O.U. انتي فين من زمان شكلك كمني نسيتينا عموما شكرا لزيارة المدونه وياريت الصور تكون قدرت تعبر زي ما انتي بتقولي